fredag den 8. oktober 2010

Tilbage til Thailand :-)

Fredag d. 8. oktober 2010:

Idag ville vi forlade Cambodia men inden havde vi lige ét stop – nemlig et tempel 70 km nordøst for Siam Reap: Bang Mealea. Her skulle junglen virkelig være løbet løbsk og templet være nærmest opslugt at store træer.

Vi kørte i ca 1,5 time inden vi nåede templet. Vejene var ikke asfalteret og vi kom igennem noget fantastisk landskab hvor rismarkerne dominerede og hvor de mange små bondesamfund lå som perler på en snor. Vi så oksetrukne kærrer, nøgne børn der badede i rismarkerne, scootere der transporterede levende grise liggende på ryggen bagpå scooteren, lastvogne der kørte med hele vognlæs af arbejdere til og fra rismarkerne og meget andet som vi aldrig har set før.

Fremme ved templet gik vi rundt i ca 1 time – templet var en flot oplevelse, dog ikke helt så ”vildt” som templet ved Pa Prohm. Rundt inde på området gik rigtig mange fattige børn rundt – de tiggede ikke ligefrem og var faktisk ikke påtrængende – dog kunne vi se at de var virkelig fattige: de havde ikke meget tøj på og det de havde var meget ødelagt. De stillede glade op til fotografering og var rigtig søde allesammen. Da vi var færdige med rundturen gik vi tilbage til bilen. Her fandt Maria en kasse med William, Lilli og Amelies tøj frem (de havde en masse t-shirts, kjoler, shorts osv som vi har haft med hjemmefra som de ikke bruger fordi de har fået så meget nyt på rejsen) Alle børnene stimlede sammen om bilen og alle fik et stykke tøj som var finere end noget de nogensinde før havde ejet. De blev virkelig glade for det og løb tilbage til deres mor for at vise det frem  Rune købte en masse dåsesodavand og alle børnene fik lov at dele dem – hvilket også bragte lykke. En rigtig dejlig oplevelse og dejligt at kunne hjæpe nogen som har så meget brug for det. Det er ikke det samme at give børnene penge fordi de sjældent får lov at beholde dem – deres forældre tager dem. Her fik de et stykke tøj som var kun til dem selv og som ingen kunne tage fra dem! Vi kørte alle glade derfra og blev enige om at dette klart er et af højdepunkterne på vores rejse.

På farten igen kørte vi nu tilbage til Siam Reap og fortsatte til den Thailanske grænse ved Poi Pet. Vejnettet i Cambodia er meget sparsomt, der er nogle få asfalterede hovedveje, resten er grus. På vej tilbage ville vores GPS absolut tværs igennem landet. Rent faktisk var vi temmeligt imponerede over at den rent faktisk kendte de hjulspor vi kom ud på. Et sted holdt vi en kort pause for at hente lidt vand i køleskabet og da vi skulle derfra, forsvandt venstreforhjul pludselig en halv meter ned og der lød et kæmpe bump. Vi kunne dog nemt bakke op af hullet. Vi var kommet lidt for langt ud i kanten af sporet og var ramt ved siden af et stort drænrør som lå som bro lige i vejoverfladen. Hjulet var forsvundet ned i grøften og akslen havde ramt kanten af røret.

Da vi endelig kom ud på asfalt vej gik det hurtigt og vi var fremme ved grænsen omkring kl 17 og efter lidt af det sædvanlige bøvl ved grænsen kørte vi igen ind i Thailand.

Vi fandt et hyggeligt motel i grænsebyen hvor vi besluttede os for at tilbringe natten. Her var en dejlig pool som ungerne og Bo og Rune hoppede i efter aftensmaden.

Da ungerne var puttet gik Rune og Bo igang med at rode med bilen. Der skulle skiftes en reservedel som Bo havde medbragt fra DK. De var færdige til at gå iseng omkring midnat.