tirsdag den 5. oktober 2010

Endelig - Angkor Wat!

Tirsdag d. 5. oktober 2010:

Efter morgenmaden fik vi hyret en TukTuk til 12USD som ville tage os rundt hele dagen og vise os de flotteste templer. Vi så det største af templerne nemlig Angkor Wat, derefter kørte vi hen til det der hedder Angkor Thom som er et område på ca 2,3 x 2,2 KM! Herinder ligger flere templer såsom Bayon – med de 49 søjler med ansigter hugget ud som kigger ned på dig, en kæmpestor Buddah statue, Elefant terrassen – en kæmpe mur med hundredevis af elefanter udhugget, den store Victory Gate og meget andet. Herinde blev vi også overfaldet af de mange fattige børn som ville sælge os alt muligt! Herfra kørte vores tuktuk-mand os til det sidste stop nemlig; Pa Prohm – hvilket vi allesammen synes var det mest interessante. Her havde junglen virkelig fået lov at tage styringen blandt de mange ruiner af et stort tempel. Genopbygningen var i fuld gang men der stod kæmpemæssige ”jungle”-træer overalt som havde snoet deres rødder rundt om de mange sten/ruiner! Det var fantastisk at se hvor mange ”kræfter” naturen har og hvilket præg junglen havde sat på dette for længst sammenstyrtede tempel. Vi tog billeder indtil kameraet ikke havde mere strøm og til den tid var Amelie også faldet i søvn i bære-rygsækken så vi bad TukTuk-manden køre os hjem til hotellet. Alle var enige om at det havde været en fantastisk dag, men vi var også trætte efter at have gået langt og kravlet på mange trapper.... og ikke mindst svedt som man jo sveder herude i 35-40 grader!

Efter en hel dag i varmen, satte vi kursen mod ”shadow of Angkor”. Klokken var blevet 16 og vi havde ikke fået noget frokost. Vi gik direkte ind i restauranten og fik stillet sulten – viblev enige om at dette måltid måtte blive kombineret frokost/aftensmad og senere ville vi så gå ud og købe lidt lækkert ved de mange madboder i området. Bagefter gik Maria op på værelset med Amelie og fik puttet hende tidligt for en gangs skyld og resten af holdet tog en TukTuk over til et andet guesthouse, hvor vi kunne låne poolen for 1USD pr. næse – vi havde lovet William og Lilli en tur herover i poolen hvis de kunne klare Angkor Wat-turen uden brok og hvis de ville høre efter hvad vi fortalte dem om de forskellige templer osv som vi så undervejs. De klarede det rimelig godt –William havde lige en krise da der var adgang forbudt under 12 år til at stort tempel hvor man skulle forcere ca 100 trappetrin som var meget stejle – han synes det var noget frygtelig pjat at han ikke kunne gå med Rune og Bo derop!!!

Byen Siem Reap virker til at have bygget lidt over evne, i alt fald er der for mange restauranter og barer til den mængde turister der er her lige nu. Det resulterer i Happy Hour mere eller mindre døgnet rundt hvor fadøl koster 50 cent, altså 3kr og drinks ligeså. Bo og Rune hoppede hurtigt på ølvognen da de kom tilbage fra badeturen, mens resten af familien gik iseng. Efter et par omgange valgte de at gå ud i byen og se om de kunne finde et godt massage sted. Lidt nede af gaden reklamerede de med Fish Massage til 3USD. De sprang straks op på bænken og dyppede føderne i vandet. Tak spids hvor det kildede, men efter lidt tid var det til at klare. Efter Fish Massage, gik de ind og fik to timers foot og bodymassage for den nette sum af 13 USD, eller 75kr.

Vi har selvfølgelig taget massevis af billeder og de bliver lagt ud på Picasa albummet så snart vi har en internet forbindelse der er hurtig nok til at det ikke tager flere dage!