tirsdag den 19. oktober 2010

På udflugt omkring Luang Prabang

Tirsdag d. 19. oktober 2010:

Vi vågnede op sent – kl 9 – og satte os ud på balkonen og spiste vores egen medbragte morgenmad; Musli, havregryn og bananer med mælk.

Vi havde aftalt med May som arbejder på Thida Guesthouse hvor vi bor, at han ville tage os med på udflugt når han fik fri fra skole.

May er 22 år gammel og er fra en lille, fattig landsby udenfor Luang Prabang. Han er flyttet ind til byen for at uddanne sig. Han går i skole hver weekend hvor han lærer engelsk. Alle hverdagene studerer han Business Economics fra 8-12 og alle dage kører han direkte hjem for at arbejde på guesthouset indtil kl. 22 om aftenen. Han er utrolig sød og meget målrettet – vi er begge meget imponeret over ham. Tænk hvor meget det kræver at flytte fra sin familie for at kunne blive til noget. Han tjener 55 dollars om mdr ved at arbejde på Thida guesthouse og med dette skal han betale for sin uddannelse og leveomkostinger!

May kom hjem omkring kl. 13 og da han havde spist frokost kørte vi alle 6 afsted i Landroveren. Amelie er helt vild med ham og de to sad sammen på forsædet og holdt i hånden 

Han ville vise os et flot vandfald som ligger lidt udenfor byen. Først kørte vi i ca 20 min hen til et sted nede ved floden. Her hoppede vi så på en lang træbåd med påhængsmotor og blev sejlet 10 min op af floden. Her stod vi af ved det smukkeste og mest specielle vandfald vi har set endnu. Masser af vand der fossede ned i floden fra et utal af store og små bassiner som strakte sig langt op af bjerget inde i skoven. Vi hoppede i badetøjet og ned i det meget kølige vand. Det er svært at beskrive hvordan der så ud men vi skal nok ligge billeder ud snart! William og Rune klatrede op på klipperne mellem de forskellige bassiner og fandt da også et sted hvor man kunne svinge sig ud i vandet ved et tov!

Efter en del baderi gik vi op i restauranten og fik frokost – den lå højt oppe med udsigt ud over det smukke vandfald.

Vi tog en båd tilbage og kørte ind til Luang Prabang igen. Da vi havde sat May af ved Thida kørte vi ud på egen hånd for at se lidt mere af byen inden vi forlader den imorgen. Vi kørte over på den anden side af floden og her så vi en helt anden side af den ellers så smukke og blankpolerede by vi havde set hidtil. Lige bag facaden lurer fattigdommen og vi kørte forbi mange huse/skure hvor der bestemt ikke boede rige mennesker. Vi passerede også mange huse hvor kvinderne sad udenfor og vævede tæpper, tørklæder og andet i silke. Området er kendt for broderi og væveri med de mønstre som er typiske for Hmong-stammen. Der lever mange forskellige ”tribes”/stammer i Laos og området omkring Luang Prabang er præget af Hmong –stammen – de som er kendere på området siger at man for hver stamme kan genkende deres håndarbejde/væveri på mønstret.

Hjemme igen slappede vi af en time og gik herefter ud for at finde noget aftensmad. Vi fandt en hyggelig restaurant ude på hovedgaden og da vi havde spist gik Rune og Amelie ud for at købe pandekager mens vi andre gik en sidste tur hen på markedet hvor vi fik købt de sidste ting vi gerne vil have med hjem.