søndag den 12. september 2010

Tubing på floden!

Søndag d. 12. september 2010:

Efter en nem morgenmad på verandaen slappede vi af og nød at kigge ud på endnu et regnvejr. Senere gik Rune og ungerne på jagt i ”byen” efter nogleret kraftige pandelamper som vi havde fået et tip om skulle kunne købes billigt i et nærliggende mini-marked. De sælges her i området da der er mange der tilbyder nat-safari i regnskoven og der er desuden mange af de lokale der bruger lamperne til at svømme under vandet om natten – fx for at fange fisk og frøer. William og Lilli vil gerne have en til når de skal på spejder-ture osv.

Jeg, Maria gik igen over til naboen for at ”arbejde” lidt på Internettet. Jeg har et efterhånden ret så stort problem med betændte sår på mine ben og fødder. Mange af de myggestik jeg har bliver desværre til store sår som der går betændelse i .... og i dette meget fugtige klima har sårene svært ved at heles. Disse mange sår sidder desværre på fødderne hvilket gør det svært at have sko/sandaler på og lige netop denne dag var det ekstra slemt og jeg var ikke meget for at skulle på en længere gåtur!

Frokosten blev hurtigt overstået idet maden var ret skuffende. Maria fik igen ikke det hun havde bestilt og det var alt for stærkt til at kunne spises. Rune brød sig heller ikke om hans og kun halvdelen af det han havde bestilt blev serveret. Vi prøvede at forklare tjeneren dette – men uden held!

Senere tog William, Lilli og Rune på tur igen. Denne gang havde de booket en tur ned af floden – Tubing hedder det. Man sidder i en stor gummi-ring og flyder med strømmen ned af floden og oplever på denne måde regnskoven fra en anden vinkel.

Kl. 15 satte vi os i den oppustede bilslange, Lilli, William og Rune. Med os havde vi en guide fra hotellet hvor vi bor. Turen startede temmelig fredeligt, vi lå med ”rø..n” i vandskorpen og blev ført stille ned af floden. Det har ikke regnet meget de sidste par dage så vandstanden var normal. Vi kom igennem et par hurtige strømfald, Rune og Lille holdt sig til hinanden og William tog den alene. Man kunne padle lidt med hænderne for at holde sig i den rigtige side af floden. Efter et kvarters tid kom vi til en stor limstensklippevæg som rejste sig 20-30 meter op langs med floden. Her var der et lille plateau hvor vi kunne gøre stop. Et reb var hængt op og vi kunne svinge os ud over floden og hvis man turde, hoppe i. Vores guide tog det første hop og fik sig kæmpet ind til klippen igen. William sprang hurtigt op i rebet og tog samme tur. Han havde dog lidt sværere ved at komme ind til klippen igen pga. Den forholdsvis kraftige strøm, men det gik fint. Vi legede Tarzan et stykke tid og fortsatte derefter ned ad floden. Under et træ længere nede så vi en mangrove slange ligge oppe på en gren lige over hovedet på os, vores guide hoppede i vandet og holdt os alle tilbage så vi kunne få et bedre kig. Efter knap 1½time var vi ved enden af turen, vi hoppede ud af vores ”tubes” og fik et lift tilbage til hotellet på ladet af en pickup. Vi syntes alle det havde været en fed oplevelse.

Ved 18 tiden gik vi op mod vejen for at finde et sted at spise. Vi fandt et fint sted helt nede ved floden, som tilsyneladende var mere børnevenligt end vi før har set. William, Lilli og specielt Amelie nød det lille legehjørne hvor der var Duploklodser, trehjulede cykler og fjernsyn. Det er tydeligt at Amelie har savnet nogle legesager, hun drønede rundt i hele restauranten på en trehjulet cykel og havde slet ikke tid til at spise. Efter aftensmaden legede de mindste og William, Rune og Maria fik slappet af i sofaen foran fjernsynet som viste en udsendelse om bjørne på Animal Planet.