mandag den 6. september 2010

Fra Koh Lanta til Phuket

Mandag d. 6. september 2010:

Efter en hurtig gang havregrød fik vi pakket sammen og var igen på farten. Vi forlod Koh Lanta med to gange bilfærge igen og satte snuden mod Phuket. Vi var lidt i tvivl om hvorvidt der var noget for os på Phuket, men nu ville vi se om strandene virkelig også er så gode som alle folk siger. Efter 3-4 timer i bilen kørte vi endelig over broen til Phuket (helodigvis er denne ø brofast) Vi havde en idé om at vi ville helt ned på sydspidsen af øen hvor der skulle være lidt mere stille end midt på øens vestkyst. I kørte defor hele vejen igennem øen og jo længere vi nåede jo mere voksede turist-helvedet! Vi havde en rigtig grim oplevelse idet vi passerede et trafik-uheld. Vi kunne på lang afstand se at der lå en mand på vejbanen og han lå helt stille. Vi fik heldigvis ungerne til at kigge væk inden de fik øje på manden og de så overhovedet ikke noget af det vi gjorde. Et rigtig grimt syn mødte os da vi kom tættere på – Rune var lige ved at hoppe ud af bilen for at yde førstehjælp – vi synes begge det var mærkeligt at der stod 4-5 mennesker ca 2 meter fra manden men ingen lod til at forsøge at hjælpe ham. Det må lige være sket for der var ingen ambulance eller politi på stedet. Da vi kom helt tæt på kunne vi se hvorfor ingen hjalp ham – uden at komme nærmere ind på detaljerne så kunne der ingen tvivl være om, at denne mand var død!! Vi kørte videre og var begge meget rystede over det grimme, grimme syn og jeg er sikker på at ingen af os nogensinde vil glemme dette billede som vi desværre stadig tydeligt kan se for os! Vi priste os lykkelige for, at ingen af ungerne så noget – de sad troligt med lukkede øjne indtil vi var langt forbi ulykkes-stedet.

Da vi endelig nåede sydspidsen tyndede det heldigvis ud i turisterne, barerne, souvenirs-boderne og der var lange lækre strande. Desværre var vejret ikke rigtig til at sove i telt – det regnede on & off det meste af dagen. Vi gjorde holdt et dejligt sted hvor der var en slags ind-sø og med udsigt ud over havet. Vi slog borde og stole ud og brugte en times tid her på at spise frokost, soppe lidt, William huggede i bjerg-krystaller som lå overalt og vi nød det dejlige sted. Vi faldt i snak med en Australier som er fastboende på Phuket. Han fortalte om et par billige overnatningssteder og da vi havde pakket sammen forsøgte vi at finde derhen. Desværre havde et stort hotel bygget henover den offentlige vej og vi var for høje til at kunne komme under deres ”bro” – hvilket var eneste vej ind til disse billige overnatnings-steder!! Så vi måtte vende om og fortsætte op langs vestkysten. Jo længere vi kom nordpå, jo mere turist-området kom vi ind i og vi endte ved en strand der hedder Kata – hvor alle de skandinaviske turister tager til!! Inden vi fandt et sted at overnatte var vi dog lige en tur i junglen – Rune ville forsøge sig med en offroad vej bagom til disse billige steder, men det viste sig at ende blindt. Vi blev kastet godt og grundigt rundt inde i bilen men fik en oplevelse af junglen – så endda et par elefanter (ikke vilde) og fik en fantastisk udsigt ud over vandet højt oppe fra.

Vi spurgte på priser et par steder og fandt til sidst – nu var kl. også næsten 20 – et lille guesthouse ejet af en danske fyr fra Esbjerg. Vi fik et værelse med dobbelseng og 2 ekstra madrasser på gulvet. Et rigtig dejligt sted – dog selvfølgelig lige midt i ”Skandinavien”!

Vi gik ud for at finde aftensmad og endte med at bruge ALT for mange penge da vi fandt en dansk restaurant hvor vi fik hakkebøf og pommes frites med bearnaise-sauce!! Uhmmmmm – det opvejede næsten at vi nu officielt var kommet til charter-land!

Efter vi havde spist – og læst Ekstra Bladet  på restauranten – gik vi hjem i seng og sov dejligt hele natten.