fredag den 9. juli 2010

Tuk-Tuk Scams

Fredag d. 9. Juli 2010:l

Igen sov alle til kl 11- super dejligt ….men også skyld i at vores dag/måltider bliver forskudt ret så voldsomt!

Vi kom hurtigt i tøjet og gik ned på gaden. Rundt om hjørnet fandt vi et sted med morgenmad. Alle restauranter/gadekøkkener i området (og det er ikke så få!) serverer dog morgenmad, så det var bare at vælge et sted. Vi kigger nu mest efter om der ser rent og indbydende ud og om der er nogle loft-ventilatorer der kan gøre opholdet behageligt. Ellers drive sveden jo ned af ansigtet og ned i maden!

Nogle fik spejlæg og bacon mens andre fik havregryn med mælk og frisk frugt samt friskpresset juice. Lækker morgenmad og billig billig!

Herefter gik vi hen af gaden vi bor på og fandt en passage som førte ned til floden som løber lige bag ved de store hoteller overfor vores. Her hoppede vi på en slags taxa-båd som sejlede fra kaj til kaj og folk hoppede af og på i en lind strøm. Vi tog båden til sidste stop og herfra ville vi tage en tuk-tuk ud til et indkøbscenter der hedder Siam Palace. Her skulle være de store internationale kæder med varer til billige penge. En tuk-tuk én slags taxa men motorkøretøjet er en scooter med tag over samt lad bagpå med sæder og overdække. De er hutige at komme rundt med i myldretiden og enormt billige at køre med.

Vi spurgte en tuk-tuk-mand om han ville køre os til Siam Palace. En dame kom forbi og hun var vældig sød og spurgte interesseret til hvad vi skulle efter Bangkok osv og synes vi lige skulle køre forbi et center der hed Thailand Export med billige thai-varer i god kvalitet. Det lød fint og vi hoppede ind i tuk-tukken alle 5 og fik klapvognen spænd bagpå ladet! Chaufføren skulle have 20 bath for turen både til Thai Export centret hvor han ville vente på os og bagefter videre til Siam Palace….. 20 bath svarer til ca 4 kr! Inden han kørte af sted fik damen lige fortalt chaufføren at han også lige skulle smutte forbi et TAT (rejsebureau) så vi kunne købe billige billetter til Koh Tao – det havde vi selvfølgelig nået at fortælle damen inden vi kørte af sted! Maria havde læst om disse ”scams” som man skal passe på i Thailand hvor enormt søde mennesker spørger interesseret ind til dine rejseplaner og herefter kører dig hen til et rejsebureau som tager vildt overpris for en tur og ofte udfører de aldrig det arbejde du har betalt for. Vi sagde til chaufføren at han IKKE skulle køre os til en TAT men at det var ok med Thai Export centret – vi troede vi kunne købe shorts og t-shirts dér. Men vi blev sat af ved en juvelér-butik – vi nåede indenfor førend vi fandt ud af at her IKKE var noget for os og vi gik ud til tuk-tukken igen. Han fik nu besked på at køre os direkte til Siam Palace men alligevel endte vi hos en skrædder hvor han ville vi bare liiiige skulle gå ind og kigge for så ville han få et stempel af butikken til 5 liter gratis brændstof. NIX – sagde vi og gik i stedet ind til naboen og fik noget koldt at drikke! Efter ca 5 min så vi vores chauffør drøne forbi …. Nu havde han luret at han ikke fik noget ud af at køre rundt med os. Så vi havde fået en gratis køretur gennem byen men anede nu ikke hvor vi var! Vi prøvede at hyre en anden tuk-tuk og han sagde 30 bath for at køre os direkte til Siam Palace – fint. Vi satte os ind i tuk-tukken men nu ville han pludselig liiige at vi skulle forbi et andet sted først!! Men nu var grænsen nået – så vi steg demonstrativt ud igen!

Herefter prajede vi en almindelig taxa som ville køre os på taxameter hen til Siam Palace (de fleste prøver at lave en fast pris med dig inden turen starter, fordi det er så vildt billigt at køre pr taxameter). Men nu var kl. blevet myldretid og vi bevægede os 2 km på 18 min! Vi bad om at blive sat af ved et stort Tesco indkøbscenter vi kom forbi og her gik vi ind og spiste frokost. Da vi skulle herfra igen opdagede vi et Siam palace lå lige 100 meter derfra!! Men nu havde vi fået nok og vores plan var at vi ville tage ud til zoo som skulle have længe åben fre, lør og søn med en slags nat-zoo. Vi ankom kl. 17 og troede vi have god tid, men fandt hurtigt ud af at der ingen nat-zoo var og at hele zoo lukkede kl. 18 (det meste allerede kl. 17!) Selvom det var en skuffelse og der var mange dyr vi ikke fik set – nåede vi dog at opleve nogle meget specielle og interessante dyr. Det vildeste var da jeg, Maria opdagede en kæmpe Komodo-Varan som kom spankulerende hen over gaden lige foran næsen på mig. Jeg skyndte mig at kalde på de andre som nåede at se den forsvinde ned i et bassin inde ved nogle bambier!

Da zoo lukkede kl. 18 gik vi ud på gaden og prajede en tuk-tuk og lige med et begyndte det at piske ned! Vi kørte hele vejen hjem til hotellet i silende regnvejr og var gennemblødte da vi nåede vores værelse!

Efter at have tørret lidt gik vi ned på en café som ligger inde på vores hotel og fik lidt aftensmad. Det regnede stadig men luften føltes meget friskere. Herefter blev Mulle puttet og vi andre så en film på computeren. Da ungerne var puttet gik vi ned i vores 7-11 nede på hjørnet og købte kaffe som vi sad og nød udenfor ved hotellet. Vi kom i snak med 2 piger fra Århus som også bor på hotellet. De var faktisk på vej til Laos og befandt sig i Nordthailand da den ene fik revet sin rygsæk af skulderen en aften de gik på gaden og mistede herved pas, visum, visa-kort osv. De var derfor nu i Bangkok for at se om de ved ambassadens hjælp kunne komme videre på deres rejse. Rigtig synd for dem og det gjorde da også os mere opmærksom på at det nok ikke er så smart at samle alle de vigtige papirer på ét sted og måske være mere omhyggelig med hvor og hvordan man opbevarer disse ting når man er ude.

Kl 02 gik vi i seng. Desværre vågnede Mulle som var dårlig og kastede op. En meget urolig nat med få timers søvn for de voksne!