torsdag den 13. maj 2010

Ungarn

Torsdag d. 13. Maj 2010:

Det har regnet hele natten! Alt udenfor er vådt og desværre er der også vådt i hjørnerne inde i teltene!

Ca 1 time efter vi var gået i seng (Mulle, Lilli og Rune i det ene telt og William og Maria i det andet telt ) vågnede William og kastede op! Efter at have haft ham i et bad og puttet ham igen i det andet telt måtte vi i gang med at vaske sovepose, dynebetræk, tøj osv. Vi priste os lykkelige for at vi var på en campingplads med adgang til varmt vand og endda også en vaskemaskine.

Heldigvis lader det til at han nu er okay igen.

Efter at vi alle 5 havde benyttet os af badefaciliteterne spiste vi morgenmad under markisen….. stadig i regnvejr. Vi holdt et lille møde hvor vi alle sammen blev enige om, at vi ikke ville forsøge at bestige bjerget i regnvejr ….. vi startede derfor bilen og er nu på vej mod varmere himmelstrøg. Vi håber at kunne finde et overnatningssted (måske campingplads hvis vi er heldige) ved grænsen mellem Slovakiet og Ungarn.

Vi krydsede grænsen til Slovakiet efter en times tid. Nu ændrede landskabet sig til at være bjergrigt og vi kørte igennem mange smukke og meget østeuropæiske bonde-samfund. Frokosten blev indtaget i strålende solskin på en rasteplads. Igen fik vi makrel i tomat 

På et kaffe-stop skiftede Maria over på førersædet for første gang på rejsen og efter ca 20 sekunder bag rattet blev vi stoppet af politiet! Det viste sig at for at køre på motorvejene i Slovakiet skal man købe en vignet til 5 euro. Politimændene kunne lidt tysk og forklarede at bøden de ville give os var på euro 99! Vi fik dem talt fra denne bøde og Rune fik lov at gå tilbage til tankstationen og købe en vignet, mens Maria og ungerne blev og underholdte betjentene med vores rejseplaner.

Resten af turen til Bratislava foregik i silende regnvejr! Vi havde egentlig bestemt os for at finde et billigt hotel for natten. Vi spiste aftensmad i et storcenter hvor vi forgæves forsøgte at komme på Internettet så vi kunne finde et hotel! Det lader til at vores PC ikke er så vild med at logge på disse åbne netværk …. Øv!

Kl ca 19.30 kørte vi videre og efter at have været inde på 2 hoteller og spørge på priser (alt for dyrt …. Ca 1000 kr for alle 5) besluttede vi os for at holde ind på en rasteplads og omrokere i bilen så de 2 store børn kunne ligge og sove på bagsædet mens vi kørte videre. Vi proppede soveposerne ned til fødderne og så lagde de sig med hovedet i hver sin ende og fik dyner på  Det synes de var rigtig fedt! Amelies stol kom om at stå imellem forsæderne og så sov hun dejligt i sin autostol som heldigvis kan ligges ned.

Efter kort tid krydsede vi grænsen til Ungarn. Nu havde vi lært at man åbenbart altid skal køre ind på den første tankstation og købe vignet til motorvejene … så det gjorde vi selvfølgelig her i Ungarn.

Kl. ca. 01 holdt vi ind på en rasteplads og slog ét telt op som Rune, Maria og Amelie lagde sig til at sove i – William og Lilli lå så godt inde i bilen så dem lod vi ligge.