fredag den 28. maj 2010

1. dag i Istanbul

Fredag d. 28. Maj 2010:

Vi nåede frem til Istanbul og endnu engang havde vi en kamp med vores ellers så venlige gps herre Torben. Torben (gps stemme) ville gentagne gange i går aftes, have os til at køre ind på en p-plads som var bevogtet af 4 uniformerede fyre. Endelig tog vi os sammen og kørte ind på pladsen. Vi spurgte efter campingpladsen og blev vist hen til en herre i skjorte som løb fra den ene store BMW til den anden og åbnede døre og vinkede farvel til gæsterne. Manden talte et fint tysk, så vi fik at vide at campingpladsen lukkede for 10-15 år siden!!! Han guidede os til en p-plads 500meter derfra hvor vi kunne overnatte.

På p-pladsen mødte vi en meget venlig Kurder, som bød os på the og pizza.

For første gang på rejsen blev vi vækket kl 0430 af Moskeens højtalere, Yalllllllaaaaaaaa!! Det var en oplevelse der vil blive husket.

Ved 8 tiden krøb vi ud af teltene og byen var så småt ved at vågne. Vi pakkede sammen, spiste vores Bulgarske havregryn og betalte P-vagten 15 Lira.

Dagens plan var at finde et turist kontor hvor vi kunne få et kort over campingpladserne i området. Det skulle vise sig at være en større opgave en forventet. Vi fulgte trafikken på den store 6 sporede motorvej som snoede sig op og ned af bjergene omkranset af Istanbul. Byen var simpelthen enorm. Vi troede vi havde overnattet i centrum, men efter ca 20 km kørsel nærmede vi os byens midte. Trafikken var helt ekstrem tæt, men heldigvis er vi større end de fleste, og med mudder op af siderne, skræmmer vi de fleste små køretøjer væk.

Turen indad motorvejen var i øvrigt en oplevelse af uhyre venlig karakter. Alle hang ud af vinduerne og vinkede og råbte til os med store smil og tommelfinger op. Da vi holdt i trafikpropperne kom flere personer hen til bilen og komplimenterede solpanelet og de øvrige særheder ved bilen. Vi spurgte om hjælp på et Radisson hotel. De gav os et kort og sendte os hen til et Hilton hoitel. Undervejs herhen ringede Maria til et dansk turist kontor for at få lidt hjælp her. Ved Hilton hotellet fandt vi en turist information som desværre var løbet tør for kort over campingpladser, men vi blev budt på the hos nogle flinke taxi chaufører udenfor, så lidt fik vi da ud af denne ulejlighed. Vi blev sendt videre til den gamle del af Istanbul, hvor der skulle være en mere opdateret turist information. Vi ledte efter en pakeringsplads i nærheden og fandt en ved vandet lige neden for Sultanahmet moskeen. Det skulle vise sig at parkeringspladsen rent faktisk var en overnatningsplads for Mobilhomes, så her parkerede. Det kostede 25Lira, ca 90 kr pr. nat, men så var der også både vagt og et ildelugtende skidehul i jorden med rindende vand.

Senere på dagen begav vi os op i byen og fandt både informationen og et camping kort….dog i målestok 1:1 850 000…. Så det var ikke meget bevendt.