tirsdag den 8. juni 2010

ZOO i Antalya

Tirsdag d. 8. Juni 2010:

I dag valgte vi at køre videre selvom vi havde regnet med at blive et par dage. Vejret var stadig ret overskyet og med lidt småregn indimellem og vi havde besluttet os for at følge nogle skilte vi så dagen før som viste ind til en Zoo.

Vi pakkede sammen og fandt frem til Zoo-haven. Parken lå udenfor selve Antalya og lidt på en bjergside men i fredelige omgivelser. Da vi kørte ind i parken skulle vi først igennem en port hvor de opkrævede 5 lira (20 kr) og vi regnede med at dette var for parkering og vi fortsatte ind igennem en stor park med mange små pavillioner med borde og bænke hvor flere sad og spiste frokost. Vi valgte også at holde ind og spise lidt brød med pålæg; vi er snart løbet helt tør for dåsepålæg og man kan tilsyneladende ikke rigtig købe pålæg som vi kender det nogen steder.

Efter maden kørte i videre ind i parken og fandt en parkeringsplads ved en indgang hvor man tilsyneladende skulle fortsætte ind i selve til fods. Men der var ingen billetkontor nogen steder og det viste sig at de 5 lira VAR for hele familien med indgang til den zoologiske have – fedt med den slags positive overraskelser! Besøget var en succes. Der var både ”almindelige” dyr såsom: Hjorte, geder, fugle af alle mulige slags, heste og lign …. Men der var også bjørne, tigere, løver, aber, kameler, kænguruer, krokodiller (duppediller som Mulle kalder dem )og andre eksotiske dyr. Vi havde kun et lille uheld henne hos aberne. Lilli gik rundt med en lille skruetrækker som Rune havde haft i lommen. Da vi stod foran abe-buret tabte hun skruetrækkeren ind bag hegnet og en lille bavian var lynhurtig og stak poten ud gennem tremmerne og snuppede den!! Vi gik lidt i panik og skyndte os at hente nogle ansatte som arbejde bag abe-buret og viste dem hvad aben havde fået fat på. De grinede og forsøgte at overtale bavianen til at komme hen til hegnet og aflevere skruetrækkeren, men den var overhovedet ikke interesseret i at aflevere!! Så vi kiggede på mens de fik den lokket ind i abe-bygningen hvor den åbenbart smed skruetrækkeren fra sig … den kom i hvert fald ud derinde fra uden skruetrækkeren! Rune mukkede lidt over at nu var den væk …… jeg sagde at jeg troede nu nok vi skulle være glade for at der ikke var sket andet!

Vi fik set alle de interessante dyr og kom meget tæt på nogle af rovdyrene: fx var man kun ca 30 cm fra gråbjørnene som kom helt hen til indhegningen og selvom der var dobbelthegn imellem os og dem føltes det som om man var virkelig tæt på dem!

Kl. ca 15 kørte vi videre sydøst på for at finde en campingplads. Lidt syd for Side fandt vi en hyggelig lille by med en campingplads helt nede ved stranden ….. et rigtig lækkert sted med masser af palmer og en dejlig lækker sandstrand lige udenfor vores lille lejr!

Vi havde handlet i et supermarked undervejs og her havde vi købt grillkul og en slags grillrist hvor man kan ligge kød ind i og så lukke den sammen om kødet. Så da vi nåede frem til campingpladsen på stranden gik Rune og William og Lilli straks i gang med at rigge en ”grill” an nede på stranden. 4 store sten blev fundet som støtter til risten og nu havde vi en dejlig grill.

Vi grillede nogle okse-bøffer og fik dejlig ris og tomatsalat samt hjemmebagt pandebrød som smagte fantastisk….. Et sandt festmåltid!

Aftenen var nu næsten gået for ungernes vedkommende og efter en lang godnathistorie oppe i teltet faldt de i søvn. Rune og jeg sad lidt under markisen men da det blev for ulideligt med myg der stak gik vi også i seng.