tirsdag den 22. juni 2010

Tirsdag d. 22. Juni 2010:

Så blev det Amelies fødselsdag !! Hun blev vækket i teltet med morgensang, flag og gaver. Vi sad alle 5 oppe i teltet og så på at hun åbnede sine pakker og hun synes det var virkelig hyggeligt. Så gik vi ned og lavede pandekager til morgenmad og sad udenfor teltet og spiste alle 5. Hussein insisterede på at sidde ved siden af vores bord og stole på jorden i skrædderstiling – som han selv sagde: ”Beduin-style”. Han serverede noget VIRKELIG stærk kaffe for os – så stærk at det faktisk nærmest var kaffegrums med lidt varmt vand 

Vi fik pakket sammen og kørte efter Hussein ind til Palmyra hvor vi først lige gjorde holdt ved en mekaniker for at købe noget fedt til bilens styretøj. Så kørte vi ud til en have og restaurant som hans bror har og der stod 2 af hans kameler. Vi fik lov at hilse på Zanoobia – hans vinderkamel for tiden. Nu er hun gravid men hun kan stadig følge med ham når han kører 90-100 km i timen ude i ørkenen på hans motorcykel. VILDT! William og Mulle fik lov at sidde på hende – Lilli er stadig ikke så vild med dyr så hun så på fra afstand.

Lige ved siden af denne have ligger ruinerne af hvad man mener er én af civilisationens først byer! Utroligt byggeri og endnu mere utroligt at så meget stadig står endnu. Vi var så privilegeret at vi kunne køre vores egen lille sigthseeing-tour rundt blandt ruinerne i Brumbassen. Meget heldigt da det var ALT for varmt udenfor til at vi kunne have gået turen rundt.

Vi forlod Palmyra efter at have sagt tak og pænt farvel til Hussein. Han skal til Sverige denne sommer og besøge nogle venner. Næste sommer vil han til Danmark og besøge en veninde. Vi inviterede ham selvfølgelig også til at bo hos os. Så hvem ved …… måske får vi besøg af en vaskeægte beduin- kamelracer-sheik!

Vi kørte nu mod Damaskus hvilket var en køretur på godt 4 timer i bagende varme – ca 43 grader udenfor OG inde i bilen. Vi fik drukket en MASSE vand undervejs. Da vi endelig var i Damaskus var vi alle sammen virkelig sultne og trængte rigtig meget til at komme ud af bilen. Så vi kastede den ind til siden og fandt et sted hvor de serverede burgers og andet fastfood. Desværre døjer både William og Lilli med ondt i maven og det påvirker deres appetit – så deres mad tog vi med til senere.

Vi gik herefter en runde og spurgte på priser på et par forskellige hoteller og fandt til sidst et ok hotel til rimelige penge – og med Internet!

Vi gik op på værelset og slappede af og fik snakket med Runes forældre på Skype. Kl ca 19 gik vi en tur ud i byen og Mulle fik købt et lille The-sæt for fødselsdagspenge fra Mormor og Morfar (det kostede 20 kr så mon ikke der bliver råd til lidt mere?) Vi købte lidt brød og youghurt og gik hjem på hotellet og spiste dette til aftensmad. På gåturen fik vi et godt indtryk af Damaskus – vi bor heldigt nok midt i centrum og i gå afstand til det meste. Vi glæder os til at komme ud og se lidt mere af byen i morgen.