tirsdag den 29. juni 2010

Tirsdag d. 29. Juni 2010:

Vi vågnede op efter en dejlig rolig nat og spiste morgenmad under markisen i skyggesiden af bilen. Ræven som luskede rundt om natten havde dog slæbt lidt rundt på noget af vores affald men ellers havde der været usædvanligt stille.

Vi pakkede sammen og begav os mod Petra som nu kun var ca 20 km væk. Vi fandt ret hurtigt byen Petra og efter at have konstateret at denne by var meget turistet i forhold til de andre steder i Jordan vi havde ophold os, besluttede vi os for at køre tilbage til udkanten af byen hvor vi havde set at et af hotellerne tilbød camping på deres P-plads. Det viste sig at være et dejligt hotel med adgang til toilet, bad og lækker kølig pool. Vi slog lejr her og de næste par timer ophold vi os ved poolen hvor der heldigvis var både borde, stole og sofaer i skyggen. Der blev badet, hoppet, dykket, afholdt skole, sovet middagslur og læst bøger. Kl ca 17 kørte vi ned til midtbyen og fandt en internet-cafe så vi lige kunne få opdateret bloggen, tjekket mails osv. Igen bliver vi overrasket over hvor dyrt det er disse steder hvor der kommer mange turister. 114 kr for 5 sodavand og 1 times internet!! Det er jo næsten mere end danske priser!

Vi mødte en ung svensk pige som var i en frygtelig knibe. Hendes Visa var pludselig holdt op med at virke og hun havde INGEN kontakter…oveni så virkede hendes SIM-kort til telefonen heller ikke. Hun var inde for at tigge om lov til at bruge Internettet gratis så hun kun skaffe et tlfnr til sin bank. Vi overhørte hendes bøn og sprang til for at hjælpe hende. Vi lånte hende 100 dinarer så hun kunne købe et SIMkort til sin telefon så hun kunne få ringet til banken og få styr på sit Visa. Hun var meget taknemmelig og sad længe sammen med os på cafeen indtil hun igen kunne trække vejret normalt og var holdt op med at ryste….. hun havde været så bange fordi hun rejser helt alene i et så fremmed land som Jordan og hvor mændene desværre mener at en pige der rejser alene selv inviterer til ballade. Hun havde været nødt til at tage imod et lift fra en Jordansk mand og for at komme ind til byen og i nærheden af internet. Hun havde forklaret ham at hun ingen penge havde og hun havde måtte love ham at hun ville komme og besøge ham senere på dagen – nu håbede hun bare at hun ikke så ham igen!

Vi fandt et steed hvor vi fik lækker aftensmad- dog alt for dyrt i forhold til vores budget! Men vi har måtte indse at når vi opholder os på disse meget turistede steder, så koster tingene bare mere. Mulle var træt og ville hele tiden gå ud fra restauranten så vi spiste lidt hurtigt så vi kunne komme hjem og få puttet hende.

På vejen til bage til hotellet så vi pludselig en Landrover fuldstændig magen til Brumbassen komme imod os – også med telt på taget og desuden med tyske nummerplader!! Begge biler stoppede og alle blev enormt glade for at møde ligesindede rejsende. I bilen var to fyre – Felix og Jan – og de kørte rundt og ledte efter et sted at campere. Det endte med at de fulgte med os op til vores hotel og de slog lejr ved siden af os. Ungerne sprang straks i poolen og de voksne nød at have andre voksnes selskab. Vi drak Gin og Tonic og Whisky og cola og snakkede hele aftenen.

I morgen står vi tidligt op – vi vil være klar til at gå ud i kløften og se det gamle Petra allerede kl. 7 – så vi kommer af sted mens det endnu er køligt.