fredag den 27. august 2010

Sidste nat på Perhentian

Fredag d. 27. august 2010:

En meget urolig nat – både pga Amelies problemer men også fordi Lilli desværre mødte en rotte på badeværelset da hun gik ud for at tisse kl. 4. Lilli har desværre et stor problem med dyr! Vi kæmper rigtig meget med dette problem fordi vi jo møder mange dyr på vores rejse og opholder os udenfor stort set hele tiden. Hun er dødsensræd for alle dyr – katte, frøer, hunde, aber og kan slet ikke slappe af når der er dyr i nærheden. Det er meget anstrengende for alle og rigtig synd for Lilli – men vi har ikke kunne finde en løsning på dette problem indtil videre. Men denne rotte skræmte nærmest livet af hende og hun skreg så hele lagunen vågnede med et brag! Hun kom over til mig, Maria og lå resten af natten, men stadig havde hun svært ved at ryste oplevelsen af sig og synes konstant at hun kunne høre rotten pusle. Afløbet til bruseren løber gennem alle værelserne og rotter har derfor fri adgang mellem værelserne, men med mindre man opbevarer mad på værelserne kommer de ikke herind – selvom de sagtens ville kunne klemme sig ind under døren.

Men dagen startede som sædvanligt med stålende solskin og i dagstimerne er Lilli heldigvis lidt mindre bange og kunne putte nattens oplevelser væk.

Vi snorklede lidt, Lilli øvede sig i at svømme og Amelie plaskede rundt i strandkanten med sine små svømmevinger. Hun kan nu helt selv svømme rundt selv på dybt vand og er en rigtig vandhund  Hun plasker meget, sparker med benene og kommer nemt onmkring i vandet. Hun er ligeglad med at få hovedet under vand og er rigtig god til at lukke både mund og næse. Som regel kommer hun grinende op når hun har været helt nede under vandet.

Rune og William havde meldt sig til en tur ud og se/svømme med store havskildpadder. Det var en stor oplevelse og de fik svømmet med en kæmpestor havskildpadde som guiden spottede langt nede under vandet og som kom op til overfladen for at få luft. Den må have været meget gammel – den bevægede sig meget langsomt og var vel omkring godt 1 meter i diameter.

Om eftermiddagen fulgte vi en sti over på den modsatte side af øen – til et sted der hedder Turtle Bay. Kun en gåtur på ca 10 min igennem junglen. Vi havde taget alt vores bade-grej med men fandt at stranden ikke var så god til at svømme pga mange klipper tæt på kysten. William fik alligevel snorklet lidt helt inde ved stranden. Vi fik dog en helt masse store konkylier med derfra – stranden var fyldt med små og store skaller, konkylier og andre flotte ting – og vi fik en masse med hjem til samlingen 

Igen fik vi god aftensmad – Nu har William desværre fået rigtig ondt i halsen samt munden fyldt med blæner og kan ikke synke noget mad! Vi forsøgte os med lidt scramblet eggs men han måtte opgive. Men imorgen er vi tilbage ved bilen og vi har selv medbragt lidt penicillin – så vi må give doktor Mathias (Runes fætter) et kald og høre hvorledes vi kan behandle Williams hals-problemer.

For at Lilli kunne få en rolig nat – allerede da det begyndte at blive mørkt omkring kl. 19 begyndte hun at blive urolig og snakke meget om rotten og bekymre sig om hvordan hun skulle få sovet – måtte vi være lidt kreative og vi fandt på, at tage to tomme 1,5 liters vandflasker som vi stoppede i hver sin side af afløbet på badeværelset. Så kunne der i hvertfald ikke komme noget igennem dér! Det beroligede hende meget og vi fik alle en rolig, sidste nat på Perhentian.